Vi på Skånska Energi är måna om våra kunder

FAQ om Billogram

Webbfakturor genom Billogram

Vad roligt att du valt webbfaktura. Vi på Skånska Energi samarbetar med Billogram för att skapa och skicka din faktura. Här har vi samlat svaren på några frågorna.

När ser jag min e-faktura?

Vi skickar alltid ut ett mejl där vi informerar om att din faktura är skickad till din internetbank. Från att vi skickat filen tills att du ser den kan det ta upp till 24 timmar. 

Om jag redan har autogiro, vad gör jag då?

Du som redan i dag har autogiro behöver inte gör något. Ditt autogiro rullar på precis som vanligt med oss genom Billograms faktureringstjänst.

Hur aktiverar jag autogiro?

Autogiro är en smidig betallösning 
Läs hur du gör här

Varför har jag fått en faktura från Billogram?

Billogram är en faktureringstjänst som vi använder oss av för att skapa och skicka dina fakturor. 
Mer om Billogram hittar du här

Hur går jag från pappersfaktura till något annat betalsätt?

På pappers-fakturan finns en instruktion som gör att du själv kan byta till ett digitalt leveranssätt via antingen QR-kod, sms eller via länk. 
Vi på Skånska Energi kan också hjälpa dig med detta. Ring 046-507 00 eller mejla oss här.

Jag har betalt för mycket på en faktura. Vad händer nu?

Att vara snabb på fingrarna är lätt hänt. Om du betalt in en för stor summa eller dubbelbetalt en faktura, registrerar systemet automatiskt överbetalningen. Överbetalningen skickas tillbaka till dig antingen via bankgiro-överföring eller genom en värdeavi.
Mer om detta hittar du här

Jag har fått en värdeavi. Kan ni sätta över pengarna på mitt konto istället?

Du kan få beloppet återbetalat till ditt konto I stället för utbetalning via avi –läs här hur du gör.

Varför har ni skickat ut en värdeavi?

Du har troligen betalt in fel belopp eller använt fel OCR-nummer. Såklart ska detta justeras och därför får du dina pengar i retur via en värdeavi.
Mer om återbetalningen finns här

Varför har Billogram dragit pengar från mig?

Du har fått en faktura från oss som använder Billogram för att skapa och skicka dina fakturor. Sedan har du en schemalagd betalning via din internetbank. 
Det är tydligt för din bank att betalning har gått till Skånska Energi AB / Billogram.
En schemalagd betalning kan endast göra på en faktura som du fått per e-post eller SMS. Sök efter "Billogram" i din mejlkorg för att få aktuell faktura och vem som har ställt ut den, kan vara mer än vi som använder Billogram.

Mer om detta hittar du här

Hur ändrar jag/ tar bort en schemalagd betalning?

Vill du byta betalningsrutiner? 
Här finns konkreta tips hur du gör.

Jag hade Kivra innan, vad händer nu?

Du som tidigare fått din faktura via Kivra får i stället en pappersfaktura. Men så klart kan du välja andra digitala betalsätt, förutom e-faktura och autogiro.
På pappers-fakturan finns en instruktion som gör att du själv kan byta till ett digitalt leveranssätt via antingen QR-kod, sms eller via länk. 
Vi på Skånska Energi kan också hjälpa dig med detta. Ring 046-507 00 eller mejla oss här.

Har du fler frågor? 

På Billograms hemsida finns fler frågor och svar - du hittar dem här.
Använd deras chat eller ställ frågor genom att använda "skicka en förfrågan"

Du kan också prata med oss om du har några funderingar? Ring 046-507 00 eller mejla oss här.