Om oss

15 jul 2016

“Alla borde jobba i receptionen ibland”

Ann Jarl har daglig nytta av att kunna pyttelite om jättemycket, och hon vill gärna också lära sig köra truck.

I ett välordnat kontorsrum i mellersta Skåne sitter en medelålders kvinna och matar med viss tveksamhet en krokodil. Nej, det är inte en surrealistisk konstinstallation på någon folkhögskola, utan en helt vanlig dag i Skånska Energilösningars korridor i Södra Sandby. Krokodil kallas ju också en visst redskap för sortering av papper, men det är inte dess aptit på attesterade fakturor som lämnar Ann Jarl, kvinnan, lite tveksam – utan om hon gjort rätt som bytt jobb på jobbet?

PROVA PÅ ANNAT
När man pratar med dem, framhåller många av Skånska Energis medarbetare möjligheten att prova på andra arbetsuppgifter än de vanliga och att få djupare inblick i verksamheten som viktiga anledningar till att de trivs. Skånska Energi uppmuntrar också aktivt sina anställda att utvecklas inom företaget, och en av de anställda är Ann Jarl. Hon rekryterades som receptionist för sex år sidan och har fått flera erbjudanden om att ”gå vidare” och göra något annat, men har inte nappat. Förrän nu. Sedan ett halvår har hon – på prov – ny tjänst som projektkoordinator inom affärsområde Energilösningar.

– Jag har inte varit intresserad av att göra något annat helt enkelt för att jag tycker så mycket om att jobba i receptionen! Jag älskar att prata med människor och att ge service, och har varit runt så mycket redan i livet att jag inte känner att jag behöver utvecklas något särskilt, säger Ann Jarl glatt och utan omsvep, på det raka och genuint trevliga sätt som gör det så lätt att prata med henne.

”VI” MED ALLA
”People skills” kallar amerikanerna det, förmågan att vara bra med människor och kunna kommunicera lätt och rätt på ett vänligt sätt. Ann Jarl har verkligen people skills, och hon har gedigen erfarenhet av att utöva dem. Till Skånska Energi kom hon med en lång karriär inom turistnäringen i bagaget, bland annat som reseledare och hotellreceptionist.

– Som reseledare lär man sig se alla och vara uppmärksam på att alla mår bra, och det är ju viktigt på en arbetsplats också. Det ligger inte för alla att uttrycka att man bryr sig, men bara att säga något litet kan lyfta en människa vid rätt tillfälle, säger Ann.

– Vi har ju omtanke som ledord här på Skånska Energi och det tycker jag är himla bra. En fördel med att sitta i receptionen är att man på ett naturligt sätt blir ”vi” med alla på företaget. Alla borde jobba i receptionen en eller två dagar ibland, det kanske vi ska införa!

HALVT HEMLIG ÖNSKAN
I sin roll som projektkoordinator ser Ann till att service och installationer av värmepumpsanläggningar planeras och genomförs på ett effektivt sätt. Hon lägger pussel med serviceteknikernas scheman, kontaktar och bokar in andra hantverkare när det behövs, beställer reservdelar och komponenter, sköter dokumentationen och faktureringen av projekten, med mera. Många detaljer, många telefonsamtal, mycket samtidigt. Därtill hjälper hon ibland till med Skånska Energis Facebook-sida, administrerar telefonin och tar sig även an småsaker med ljud, ljus och datorer.

– Jag är en sån som kan pyttelite om väldigt mycket, och jag blir trött och slö om det blir för stilla omkring mig. Så jag brukar försöka skaffa mig små uppgifter här och där.

Oavsett om hon nu blir kvar som projektkoordinator eller i sinom tid återvänder till receptionen, så när Ann en halvt hemlig önskan om ytterligare en arbetsuppgift.

– Jag har sett att det behövs hjälp på lagret ibland, och jag skulle gärna vilja lära mig köra truck och hjälpa till lite där!

Fotnot: Sedan en tid tillbaka är Ann tillbaka som receptionist på Skånska Energi ytterligare en erfarenhet rikare!