Om oss

10 maj 2016

”Kan vi hjälpa kunden minska sin elförbrukning ska vi självklart göra det”

För Helena Käll, som är en av Skånska Energis säljare, är långsiktiga kundrelationer en viktig del av arbetet.

Det är en strålande vacker dag i mitten av november; höstens kallaste ännu men luften är härligt hög och klar. Låt vara att de tunga lastbilarna från hamnen dånar kring bebyggelsen av fabriker, lager och cisterner; även i Sydhamnens industriområde i Helsingborg är det en fröjd att vistas utomhus.

På en av tomterna alldeles norr om Strandbadsvägen, 44 000 kvadratmeter stor, finns fabrik, lager och nordeuropeiskt huvudkontor för Bostik AB, en av världens ledande tillverkare av lim, tätningsmedel, spackel, fix och fog med mera. I likhet med mycket annan processindustri förbrukar Bostiks verksamhet stora mängder energi: 3,6 gigawattimmar el om året, närmare bestämt. Det är därför en vit Volvo med välbekant logga i rött och gult på sidan för bara en liten stund sedan kom körande från Södra Sandby, och nu står och blänker i solskenet på besöksparkeringen. Bostik AB är en av Skånska Energis större elhandelskunder.

Noll koldioxid viktigt
– Vi börjar med tvåskift här i Helsingborg första eller andra april. Men redan från första januari måste vi gå upp från treskift till femskift i Malmöfabriken.

– Jaha, så då kommer ni alltså att vara igång mycket mer nattetid? Det innebär ju många fler låglasttimmar, det får jag räkna på!

I sammanträdesrummet på andra våningen har Bostiks inköps- och logistikchef Jimmy Wikhäll och Skånska Energis säljare mot större företag Helena Käll lunchmöte. Bostik tecknade ett avtal med rörligt pris i januari, och det är dags för en avstämning. Hur ser verksamheten ut framöver? Hur ser marknaden ut? Är det läge att göra förändringar?

Att Skånska Energis el kommer från 100 % sol och vatten är en starkt bidragande orsak till att Bostik valt Skånska Energi som leverantör.
– När jag fyller i vår koldioxidrapport kan jag skriva 0 i kolumnen för el, och det känns verkligen bra! Att vi nu bara använder ren, grön el är ett viktigt steg för vår hållbara utveckling, säger Jimmy Wikhäll.

Kundbesöken roligast
Idag är det Helsingborg. I förrgår var det Ystad och imorgon är det Malmö. Helena Käll har inte bara Skåne utan södra Sverige som sitt primära arbetsfält och cirka 300 företag i sitt kartotek över befintliga kunder.
– För mig är besöken hos kunderna både det roligaste och det viktigaste i mitt jobb. Viktigast eftersom bra personkemi och lite mer familjär service är de kanske bästa sätten för ett mindre bolag som Skånska Energi att konkurrera på. Roligast för att jag helt enkelt tycker det är så intressant att komma ut i olika verksamheter och se hur de fungerar, berättar Helena efter mötet, på väg in i bilen.

Vinner i längden
Att försäljaren aktivt bidrar till att minska efterfrågan av varan hos sin kund – den affärsmetoden är inte givet lyckosam i alla branscher, inte heller inom elhandeln. Men för Helena Käll och Skånska Energi är den såväl principiellt viktig som framgångsrik.
– Den bästa kunden är den som stannar kvar hos oss, och det gör den som känner att vi bryr oss om deras verksamhet. Kan vi hjälpa kunden att sänka sina kostnader och minska miljöpåverkan genom att minska elförbrukningen, är det självklart för mig att vi gör det. Visst, sänkt förbrukning innebär minskade intäkter på kort sikt, men en nöjd kund som stannar vinner vi på i längden.