Värmepumpar Om oss

14 sep 2016

Ifall inte nån sätter fart

Jenny Kvist säljer in energilösningar till fastighetsmarknaden och ser till att saker händer.

Låt säga att någon – av outgrundlig anledning – skulle få för sig att vidta en inspektion av alla befintliga värmepumpsaggregat i villatäta Vellinge och Trelleborgs kommuner. Denna någon skulle strax upptäcka att ett oväntat stort antal på baksida eller undersida bär en gulröd logotyp, oftare förknippad med Lundabygden än Söderslätt. Denna omständighet har sin förklaring.

Från Skånska Energis kontor i Södra Sandby löper en förgrening till en lokal på Maskingatan i Trelleborg. I grenens ände en mycket grön kvist. Jenny Kvist närmare bestämt, en av Skånska Energilösningars tre säljare. Hon tar emot på sitt kontor som också rymmer en liten utställning med ett urval av värmepumpsmodeller och märken.
– För tio år sedan hade vi två installationer om dagen. Alla bytte ut sina el- och oljepannor till värmepumpar och utvecklingen på marknaden gick spikrakt uppåt. Nu blir den alltmer mättad, och vi har i bästa fall två i veckan. Men vi ökade försäljningen med 51 procent 2015, så det är bara att jobba på!

Trivs med friheten
Jenny är Skånska Energis kvinna på sydkusten sedan snart elva år, och hon har till stor del på egen hand och med framgång bearbetat marknaden här. Ett stort förtroende och en stor arbetsbörda, men när man träffar henne förstår man genast hur det varit och är möjligt. Hon utstrålar handlingskraft, driftighet och engagemang på ett naturligt och liksom självklart sätt.
– Börja åtta och sluta fem har aldrig varit min grej. Jag måste tro på det jag sysslar med och gör jag det så kör jag på, oavsett vad klockan är och vilken dag det är i veckan. Friheten att styra över min dag och själv forma mitt arbete är också något jag trivs väldigt bra med.
Jenny Kvist berättar med ett skratt om hur hon, när det var lite för lugnt på kontoret, brukade köra ut till olika villaområden runtom i sydvästra Skåne, och väl där dra runt med sina inlines och lappa brevlådorna med egenproducerad direktreklam. Hon gör det ibland idag med, men de senaste åren har Jenny bit för bit flyttat sitt fokus från privatkunderna och säljer i första hand mot fastighetsägare och bostadsrättsföreningar.

Stenhårt jobb
Ifall inte nån sätter fart blir ingenting gjort, det vet Emils lillasyster Ida (i sin och Astrid Lindgrens älskade sommarvisa), och det vet Jenny Kvist, som inte sällan också är den som sätter fart. För två år sedan till exempel, när hon lyckades övertala dåvarande ledning att anställa sin tidigare arbetskamrat Rosita Lindström.
– Vi gjorde ett utskick till fyra tusen fastighetsägare, och av dem ringde en in. Men när Rosita bearbetar dem, aktivt och systematiskt, blir nio av tio intresserade i någon grad. Jag är inte förvånad – vi har ju ett koncept som nästan inte går att slå!

Stora besparingar
Med det menar Jenny Kvist att de allra flesta fastighetsägare kan göra besparingar och ofta stora besparingar på att antingen byta värmesystem till en geoenergianläggning med värmepump eller komplettera sitt befintliga med en värmepump som ser till att värmen används effektivare. Springande punkt är ofta den så kallade pay off-tiden, det vill säga hur många år det tar innan investeringen betalat sig. Under det senaste året har den tiden minskat mest gentemot det värmeslag som alltid varit svårast att konkurrera med: fjärrvärmen.
– Fjärrvärmepriserna har ju fördubblats, och i kombination med de låga elpriserna kan fastighetsägarna räkna hem våra anläggningar mycket snabbare nu.