Hyundai och Mitsubishi Center i Malmö vill göra mer för klimatet än att sälja fler miljövänliga bilar. Visionen är att bara ha egen solel och lagra den i batterier från egna bilar. Första stegen dit: luftvärmepumpar och solceller.
– Vi kan inte blunda för klimatfrågan längre; det kommer att bli ganska svårt ganska snart om vi inte förändrar vårt beteende nu. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något – och idag finns alternativen, det säger Patric Holm, vd för Hyundai och Mitsubishi Center i Malmö, samtidigt som han visar runt i sin stora bilhall på Agnesfridsvägen, ett stenkast från Jägersro Center.
Både Hyundai och Mitsubishi har idag flera olika modeller med alternativ till bensin- och dieseldrift: rena elbilar, hybrider, laddhybrider eller vätgasbilar.
– Hyundai Ioniq till exempel är en familjebil som finns som hybrid, laddhybrid och ren elbil, och elbilen är marknadens energisnålaste. Mitsubishi Outlander är marknadens första suv med fyrhjulsdrift som finns som laddhybrid.
Smartare värme och kyla
När han talar om klimatsmarta alternativ tänker Patric Holm inte bara på själva bilarna, utan på miljöpåverkan och el- och energianvändning i stort.
– För att elbilar verkligen ska bli klimatsmarta är det förstås viktigt att vi laddar dem med grön el. Sedan har bilindustrin och bilhandeln mycket kvar att jobba med vad gäller negativ klimatpåverkan. Vi på Hyundai och Mitsubishi Center i Malmö vill göra vad vi kan för att minska vår klimatpåverkan med smartare energilösningar och grön el.
Första steget: tre luftvärmepumpar i verkstadslokalerna, installerade av Skånska Energilösningar i våras.
– Värmepumparna ger oss komfortkyla och bättre luftkvalitet när det är varmt och effektivare värme när det är kallt, samtidigt som vår förbrukning av fjärrvärme minskar.
Lagra med bilbatterier
Nästa steg: solceller från Skånska Energilösningar på taket; kalkylering och planering pågår.
– Drömmen vore att ersätta fjärrvärmen med en bergvärmeanläggning; kanske kan vi göra det längre fram. Min vision är att vi blir helt självförsörjande på energi.
Hur då?
– Genom att vi monterar tillräckligt många solceller på vårt stora tak, och genom att skapa ett batteripack för energilagring av batterier som vår verkstad räddat från uttjänta bilar. Dit vill jag sträva. Hur häftigt vore inte det!
Mer än hälften el/hybrid 2021
Patric Holm har arbetat i bilbranschen sedan 2003. För varje år har han sett miljömedvetandet växa, hos såväl kunder som tillverkare.
– Tidigare var det bara de med starkt intresse för miljön eller för tekniska innovationer som valde elbil, men nu håller det på att förändras – och det går fort! Någon gång under 2020 eller möjligen 2021 når vi punkten då vi säljer fler laddhybrider och elbilar än bensin- och dieselbilar, det är jag övertygad om.