Sms vid strömavbrott

SMS-avisering vid strömavbrott

Vi vill att du som elnätskund smidigt ska få information om akuta strömavbrott som berör dig. Därför erbjuder vi sms-avisering direkt i din mobil. Sms-aviseringen är gratis och omfattar akuta strömavbrott.

Så här fungerar sms-aviseringen

När vår driftcentral får information om ett strömavbrott skapas genast ett sms utifrån den information som finns i våra system. Sms:et skickas till de mobilnummer som finns registrerade på adresser i det berörda området.

Eftersom vår sms-tjänst inte kan skilja på olika mobilabonnemang får alla som har ett mobilnummer registrerat på din bostadsadress ett sms, oavsett ålder. Därför kan barn som bor på berörd adress få sms-avisering medan föräldrar som har en företagsmobil inte får det.

Sms-tjänsten fungerar som ett komplement till den avbrottsinformation vi har här på hemsidan.

Hur gör jag för att få sms-avisering vid strömavbrott?

Om du har ett mobilnummer registrerat på en adress i vårt elnätområde får du automatiskt sms-avisering vid avbrott som berör din adress.

Vill du få avbrottsinformation till ett mobilnummer som inte finns registrerat på din hemadress (exempelvis en företagsmobil) kan du lägga till detta under Min Energi.

Här kan du avregistrera dina sms-aviseringar

Vill du inte ha sms-avisering avregistrerar du enkelt ditt mobilnummer, välj ett av nedanstående alternativ:

  1. På vår Avregistreringssida
  2. Logga in på Min Energi
  3. Via länken som finns med i sms:et.

Hur har ni fått tag på mitt mobilnummer?

Vi samarbetar med leverantören Blue Idea som dagligen hämtar information om mobilabonnemang från Sveriges alla mobiloperatörer. Tjänsten användas endast för att sprida samhällsinformation och utnyttjas aldrig i reklamsyfte.

Självklart följer vi GDPR Skånska Energis integritetspolicy vad gäller dina personuppgifter.

Du kan enkelt registrera/ändra mobilnummer för avbrottsavisering på Min Energi - logga in här.

Jag har haft strömavbrott men har inte fått ett sms?

Aviseringstjänsten skickar ut sms till alla mobilabonnemang som är kopplade till de adresser som berörs av ett det akuta strömavbrottet.

Har du en mobiltelefon med företagsabonnemang eller med kontantkort och de inte finns registrerade på din hemadress, då får du inget sms. 

Du kan enkelt registrera ditt mobilnummer för avbrottsavisering på Min Energi - logga in här.

Om du tidigare fått sms-avisering eller vet med dig att du registrerat ditt mobilnummer så kan utebliven avisering bero på att avbrottet skett i det så kallade lågspänningsnätet. Då är det ett mindre avbrott i ett enstaka kvarter eller fastighet. Avbrott i lågspänningsnätet syns inte i våra system och därför skickas inget sms.

Sms endast vid akuta/oplanerade strömavbrott

Sms-tjänsten gäller endast akuta/oplanerade strömavbrott i Skånska Energis elnätsområde.

När vi gör planerade strömavbrott på din adress skickar vi ett vykort/meddelande till dig i förväg. Gör att du, än så länge, inte får något sms vid så kallade planerade strömavbrott. Men så klart arbetar vi med att både utveckla och förbättra tjänsten, allt för att optimera informationskanalerna till dig.

Min Energi Integritetspolicy

Har du har några frågor eller funderingarkontakta oss, vi hjälper dig!

Kontakta oss

Ladda ner vår appSkånska Energi

Min Energi

Våra kundundersökningar visar att vi harnöjda kunder!

Nöjda kunder