Frågor och svar om din digitala faktura

Hur vill du få din faktura?

Här har vi samlat information om digital faktura och svaren på några vanliga frågor. Hittar du inte svaret på just din fråga? Hör av dig, så hjälper vi dig!

Digital elräkning – det tjänar alla på!

Vi rekommendera dig att gå över till digital elräkning. Fördelarna är flera – för dig, för oss och för miljön. En stor fördel att gå från pappersfaktura till digital faktura är att du får underlaget direkt, samma dag som vi skickar ut den och oavsett var du är.

Sist men verkligen inte minst: med digital faktura bidrar både du och vi till att minska vårt klimatavtryck genom mindre pappersförbrukning och färre transporter.

Din faktura – ny grafisk layout

Oavsett hur du valt att få din faktura kan du alltid se din faktura eller fakturaspecifikation genom Min Energi. Notera att fakturan från och med maj 2022 innehåller samma information som tidigare men nu med en ny grafisk layout.

De digitala kanaler du kan ta del av fakturan är:

  • Min Energi: Logga in via hemsidan eller i appen och se aktuella och historiska fakturaunderlag.
  • Kivra: Hit kommer också automatiskt ditt fakturaunderlag om du har Kivra. Notera att du kan slå på eller stänga denna funktion genom att välja Inställningar, Avsändare och Brev.
  • Digitalt: e-post eller e-faktura till Internetbanken.

Välj fakturerings- och betalningsalternativ

Kivra

Att aktivera Kivra-appen gör du genom att ange e-post, telefonnummer, personnummer och legitimerar dig med Mobilt BankID. Därefter får du automatiskt post, fakturor och kvitto digitalt från oss och andra företag och myndigheter som är anslutna till Kivra. Skapa konto här. 

Tänk på att om du har skaffat Kivra för till exempel din deklaration eller digitalt covidbevis, så skickas fakturorna dit om du inte stänger av funktion. Det gör du genom att välja Inställningar, Avsändare och Brev.

Internetbanksfaktura – E-faktura

Vill du få fakturan direkt till din internetbank anmäler du det i din banks internetbank och godkänner Skånska Energi som betalningsmottagare. Har du valt att få fakturan direkt till din internetbank behöver du bara godkänna fakturan eftersom alla betaluppgifter redan är ifyllda.

Mejlfaktura

Har du Kivra och vill ha mejlfaktura i stället? Kom ihåg att stänga av funktionen att ta emot fakturor från Skånska Energi i Kivra: välj Inställningar, Avsändare och Brev.

Väljer du mejlfaktura får du ett mejl från oss med aktuellt belopp och komplett faktura som pdf via en länk. Enklast anmäler du att du vill ha mejlfaktura på Min Energi. Kundservice kan också hjälpa dig. Ange ditt kundnummer eller personnummer och till vilken e-postadress du vill få dina fakturor.

Har du mejlfaktura kan du välja att betala fakturan med Swish eller direkt genom din bank.

Autogiro

Autogiro är ett enkelt och säkert betalsätt som innebär att fakturabeloppet dras från ditt konto på fakturans förfallodag. Allt du behöver göra är att se till att det finns pengar på kontot dagen före förfallodagen. Du får din fakturaspecifikation i Min Energi, via Kivra eller mejl.

Du skaffar autogiro genom att anmäla det till din internetbank. Här har vi samlat allt gällande autogiro.

Pappersfaktura

Pappersfaktura får du om du inte valt något av ovanstående alternativ. Självklart hoppas vi att även du väljer ett digitalt alternativ. Det finns många fördelar att lämna pappersfakturan:

  • Få fakturan direkt när vi skickar den, ingen fördröjning på grund av Postens utdelningsdagar.
  • Ett bra val för miljön.
  • Enkel överblick och ordning på fakturorna.

Dina tidigare fakturor ser du på Min Energi.

Här hittar du några vanliga frågor och svar om digitala fakturor:

När ser jag min faktura?

Från att vi skickat filen till banken tills du ser din faktura digitalt kan det ta upp till 24 timmar. Beroende på vilket sätt du valt att få din digitala faktura. 

Min Energi kan du alltid se aktuell faktura - oavsett om du valt digital eller pappersfaktura.

Får inget mejl som bekräftar min betalning?

Från och med maj 2022 skickar vi inte längre något mejl som bekräftar att vi tagit emot din betalning. Denna funktion avslutar vi eftersom det i dagsläget inte ingår i nuvarande faktureringstjänst.

Hur aktiverar jag en e-faktura?

E-faktura är en elektronisk faktura som du betalar via din internetbank. Att betala via e-faktura är mycket enkelt och smidigt. Dessutom gör du en insats för miljön genom att minska pappershanteringen.

För att byta till e-faktura går du in på din internetbank och fyller i dina uppgifter enligt instruktionerna. Vårt avsändarnamn är Skånska Energi.

När banken mottagit din registrering skickas en anmälan till oss.

Jag ser inte min e-faktura på internetbanken?

Det kan ibland uppstå problem att se fakturan om det är en så kallad nollfaktura och du har e-faktura.
Det beror på din internetbank och hur de hanterar nollfakturor.

En nollfaktura är när vi till exempel krediterat/dragit ifrån det ersättningsbelopp som du är berättigad till för elpriskompensationen. Då får du en faktura där beloppet är noll kronor. 

  • Din fakturan syns inte alls på din internetbank.
  • Fakturan syns och är en nollfaktura i ditt fakturaflöde på internetbanken. Du kan då ta bort den ifrån din internetbank, detta gör du manuellt. En möjlighet, om du inte kan ta bort den direkt, är att flytta e-fakturan till historiken och sedan ta bort den.

Tips! Vill du se din faktura? Använd Min Energi!

Ladda ner appen och logga in eller logga in via hemsidan. På Min Energi finns båda nya och gamla fakturor (ett år tillbaka). Har du appen kan du även analysera och se mer detaljer, allt för att använda din el smart.

Hur får vårt företag EDI-faktura via Peppol?

Peppol (Pan-European Public Procurement On-Line) är en infrastruktur för att skicka och ta emot fakturor, motsvarande Svefaktura. Skillnaden mellan Svefaktura och Peppol är att Svefatkura är ett xml-format och Peppol är en distributionslösning.  

För Vad är EDI-faktura? 

EDI-faktura är en faktura som skickas elektroniskt i ett överenskommet format. Det är inte samma sak som e-postfaktura (PDF-faktura) eller e-faktura via företagets internetbank. 

Betalningarna blir snabbare och säkrare. 

Anmäl till oss att du önskar EDI-faktura via PEPPOL. För att att ansluta sig till Peppol behövs ett Peppol-id som är den elektroniska adress som används för att identifiera parter inom Peppol:s infrastruktur. De flesta använder sitt organisationsnummer med prefixet 0007 står för ett svenskt organisationsnummer. 

Jag har Kivra, vad händer nu?

Du kan nu få din faktura via Kivra i stället för en pappersfaktura. Men så klart kan du välja andra digitala betalsätt, förutom e-faktura och autogiro. 

Om du i stället vill välja ett annat sätt för att ta emot din faktura måste du stänga av funktion genom att välja Inställningar, Avsändare och Brev.

Vi på Skånska Energi kan också hjälpa dig med detta. Ring oss på 046-507 00 eller mejla oss här.

Kan jag få fakturan via mejl i stället för pappersfaktura?

Du kan enkelt övergå från pappersfaktura till att få din faktura via autogiro, e-faktura, Kivra eller som mejlfaktura. Du registrerar ditt val på Min Energi.

Hur går jag från pappersfaktura till något annat betalsätt?

Genom din bank kan du även välja autogiro eller e-faktura. Vi på Skånska Energi kan också hjälpa dig med detta. Ring oss på 046-507 00 eller mejla oss här.

Kivra: Du skapar ett konto på Kivra genom att ange e-post, telefonnummer, personnummer och legitimerar dig med Mobilt BankID. Därefter får du automatiskt post, fakturor och kvitto digitalt från oss och även andra företag och myndigheter som är anslutna till Kivra. Skapa konto här.

Tänk på att om du har skaffat ett Kivra-konto för till exempel deklaration eller digitalt covidbevis, så skickas fakturorna dit om du inte stänga av funktion genom att välja Inställningar, Avsändare och Brev.

Mejlfaktura: Enklast anmäler du att du vill ha mejlfaktura på Min Energi eller så kontaktar du kundservice och uppger ditt kundnummer/personnummer och e-postadress. I mejlet får aktuellt belopp och komplett faktura som pdf via en länk. Fakturan kan du betala med Swish eller direkt genom din bank.

Kan jag betala med Swish?

Du kan bara betala med Swish genom att skanna Swish QR-koden som finns på inbetalningskortet på din faktura eller som finns kopplat i din mejlfaktura. All betalinformation fyllas i automatiskt när du skannar, så det är ett smart och smidigt sätt för dig.

Om jag redan har autogiro, vad gör jag då?

Du som redan i dag har autogiro behöver inte gör något. Ditt autogiro rullar på precis som vanligt med oss genom vår faktureringstjänst.

Hur aktiverar jag autogiro?

Autogiro är en smidig betallösning som innebär att fakturabeloppet automatiskt dras från det bankkonto du har uppgett i din ansökan. 

Jag har betalt för mycket på en faktura. Vad händer nu?

Att vara snabb på fingrarna är lätt hänt. Om du betalt in en för stor summa eller dubbelbetalt en faktura, registrerar systemet automatiskt överbetalningen. Överbetalningen skickas tillbaka till dig antingen via bankgiro-överföring eller genom en värdeavi.

Jag har fått en värdeavi. Kan ni sätta över pengarna på mitt konto istället?

Du kan få beloppet återbetalat till ditt konto i stället för utbetalning via avi. 

Varför har ni skickat ut en värdeavi?

Du har troligen betalt in fel belopp eller använt fel OCR-nummer. Såklart ska detta justeras och därför får du dina pengar i retur via en värdeavi.

Fått påminnelse från Visma, stämmer det?

Det är korrekt! Vi anlitar Visma för att hantera våra påminnelser, vilket gör att det är viktigt att du använder Vismas kontaktuppgifter och kontouppgifter när du betalar påminnelsefakturan.

Har du har några frågor eller funderingarkontakta oss, vi hjälper dig!

Kontakta oss

Vi tänker på dig och miljön. 100% svensk förnybar el!

Ursprungsmärkning

Här hittar du alla viktiga dokument ochavtalsvillkor.

Avtalsvillkor och blanketter