Om Autogiro

Frågor och svar om autogiro

Om Autogiro

Autogiro är ett sätt att sköta dina återkommande betalningar utan att du själv behöver lägga in dem varje gång eller godkänna dem i din internetbank.

Betalar du dina räkningar med autogiro riskerar du inte att glömma att betala i tid. Så länge som det finns täckning på kontot så går det helt automatiskt. 
Autogiro innebär att fakturabeloppet automatiskt dras från det bankkonto du har uppgett i din ansökan. Ta för vana att kontrollera att det finns täckning på ditt konto senast 2 dagar innan förfallodatum så att du slipper onödiga påminnelseavgifter. 

Digital fakturaspecifikation

Du kan beställa autogirobetalning direkt via din internetbank. För att spara på miljön får du din fakturaspecifikationen digitalt via Min Energi (i appen eller via inloggning på hemsidan) eller mejl i stället för via brev. Se mer information nedan.

Det går även att få Autogirobetalning genom att fylla i blanketten med ditt medgivande och mejla/posta det till oss. Välj autogiro och fyll i blanketten. Vi registrerar ditt konto och skickar uppgiften till banken för godkännande. 

Digitala fakturor

Som en del i vårt miljöarbete med att att minska vår miljöpåverkan får du din fakturaspecifikation digitalt. Notera att ditt autogiro inte påverkas utan detta är endast ett sätt för dig att ta del av fakturan. 

Här kan du se fakturaunderlag/-specifikation:

  • Min Energi: Logga in via hemsidan eller i appen och se aktuella och historiska fakturaunderlag.
  • Kivra: Hit kommer också automatiskt ditt fakturaunderlag om du har Kivra. Notera att du kan slå på eller stänga stänga denna funktionen genom att välja Inställningar, Avsändare och Brev.
  • Digitalt: e-post eller e-faktura till Internetbanken.


FAQ - svar på dina frågor

 

Varför skickas inte fakturaunderlaget via brev till konsumenter med Autogiro?

Vi gör allt för att minska vår miljöpåverkan. En del i detta arbete är att digitalisera våra utskick som vi gör till dig som kund. Att inte få ett brev med pappersfaktura om man har Autogiro är i dag den vanligaste lösningen som de flesta företag tillämpar.

Var och hur tar jag med Autogiro del av fakturaspecifikationen?

Du kan alltid se din specifikation och skriva ut det, om du loggar in på ”Min Energi” via appen eller hemsidan och välj ”Fakturor”.

Vill du ha den på annat sätt kan du få det via:

  • Kivra: Har du Kivra, då får du specifikationen automatiskt i appen. Notera att du kan slå på eller stänga stänga denna funktionen genom att välja Inställningar, Avsändare och Brev.
  • E-post: Du kan anmäla att du vill ha ditt fakturaunderlag via e-post genom att mejla Kundservice.
    1. Skriv ”Faktura via e-post” som ärende
    2. I meddelandefältet informera du om att du har autogiro och vill ha fakturaunderlag till din e-post
    3. Mejla det till kundservice@skanska-energi.se
  • Fakturaunderlag till Internetbanken: Du går in och anmäler det via din internetbank.

Jag har ingen möjlighet att logga in på ”Min Energi” eller ta emot fakturaspecifikationen digitalt vad gör jag då?

Då ber vi dig att kontakta vår kundservice, ring 046-507 00, för att be dem om hjälp. Vi har självklart en lösning till dig!

Hur vet jag vilken summa som kommer att dras från mitt konto som är kopplat till Autogiro när jag inte får ett fakturaunderlag också?

Du får den digitala avisering till ”Min Energi”, eller om du valt annan digital avisering vid samma tidpunkt som du tidigare fått ditt fakturaunderlag via brev.

Olika betalningssätt Mer om Min Energi

Läs om intressanta ämnen inom el, energi och hållbarheti vår blogg!

Blogg

Ladda ner vår appSkånska Energi

Min Energi

Frågor om värmepumpar eller service? Kontakta Skånska Energilösningar

Kontakta oss