Gör ett miljövänligt val

Betalningssätt

Det finns olika sätt att få din elfaktura på. Nedan får du information om olika betalningssätt.

Autogiro

Autogiro innebär att fakturabeloppet automatiskt dras från det bankkonto du har uppgett i din ansökan. Ta för vana att kontrollera att det finns täckning på ditt konto senast 2 dagar innan förfallodatum så att du slipper onödiga påminnelseavgifter. 

För att beställa autogirobetalning fyller du först i en blankett med ditt medgivande och mailar eller postar den ifyllda blanketten till oss. Vi registrerar ditt konto och skickar uppgiften till banken för godkännande.

Pappersfaktura

Pappersfakturan skickas hem till dig med posten och betalas in på bankgiro via din datorbank eller ditt lokala bankkontor. Vill du slippa hanteringen av pappersfakturor kan du välja att betala dina fakturor via e-faktura istället.

E-faktura

E-faktura är en elektronisk faktura som du betalar via din internetbank. Att betala via e-faktura är mycket enkelt och smidigt. Dessutom gör du en insats för miljön genom att minska pappershanteringen. 

För att byta till e-faktura går du bara in på din internetbank och fyller i dina uppgifter enligt instruktionerna. När banken mottagit din registrering skickas en anmälan till oss.

Kivra

Som kund till Skånska Energi möjlighet att ta emot dina fakturor från oss digitalt. Sedan 1 februari 2018 är Skånska Energi anslutna till Kivra som är en tjänst för digital post från företag och myndigheter.

Tjänsten är kostnadsfri, säker och dessutom riktigt bra sätt om man vill hjälpa till att minska klimatpåverkan!

Hur fungerar det?
Du som är ansluten till Kivra kommer automatiskt få din faktura från oss till din digitala brevlåda i Kivra istället för på papper. Har du valt att betala dina fakturor via e-faktura eller e-post faktura kommer du så klart att fortsätta betala dina fakturor på det sättet. Väljer du att inte ansluta dig till Kivra kommer du även fortsättningsvis att få dina pappersfakturor med posten.

Hur ansluter jag mig till Kivra?
Det finns två olika sätt att få tillgång till Kivra; antingen via hemsidan www.kivra.com eller genom att ladda ner Kivras app.

Genom ww.kivra.com

  • Surfa in på www.kivra.com
  • Klicka på ”Registrera dig” längst upp till höger
  • Fyll i ditt fullständiga personnummer, e-postadress och mobiltelefonnummer
  • Klicka på ”Aktivera brevlåda”.

Genom appen

  • Klicka på ”App Store” om du har en iPhone eller på ”Google App” om du har en Android
  • Sök efter ”Kivra” i sökfältet, klicka på ”Hämta” och därefter på ”Installera”
  • Klicka på ”Öppna” och därefter på ”Kom igång med Kivra”
  • Fyll i ditt fullständiga personnummer, e-postadress och mobiltelefonnummer
  • Klicka på ”Aktivera brevlåda”.

När din digitala brevlåda är aktiverad kommer du att få en e-postavisering när du får en faktura från oss i Kivra. Registrerar du även in ditt kontonummer i Kivra kan du med enkelt knapptryck betala era fakturor direkt i Kivra.

Om du har frågor, kontakta Kivras support på 0770-45 70 00 eller mejla till support@kivra.com.

 

Film om Kivra

Söka anstånd om betalning

Det finns möjlighet att ansöka om anståndsbetalning av en faktura, vilket innebär att betalningsdatumet skjuts fram i max 30 dagar. En dröjsmålsränta tillkommer på det ursprungliga faktureringsbeloppet.

Anstånd av faktura beviljas endast om du inte har betalningsanmärkningar eller tidigare obetalda fakturor hos oss.

Har du frågor om din faktura är du välkommen att kontakta oss.