16 feb 2018

Hur funkar det? 3 frågor om elhandel

Maja från Kundservice svarar på tre vanliga frågor om elhandelsavtal.

Vad är El till inköpspris?

- Det snabba svaret är: oftast en dålig affär! Så här: Alla elhandelsbolag köper in sin el från elmarknadsbörsen NordPool, till samma pris. En del bolag erbjuder sedan El till inköpspris, som är det aktuella rörliga elpriset per kWh utan några egna påslag. Och det låter ju bra, eller hur? Men i gengäld brukar den fasta månads- och elcertifikatsavgiften bli högre – och den totala elkostnaden dyrare. Vi på Skånska Energi är hellre raka och tydliga: vi har ett påslag på 3,6 öre per kWh och en rimlig elcertifikatsavgift samt en fast avgift på 30 kronor i månaden. Inga konstigheter.

Varför jobbar ni inte med telefonförsäljning?

- Det gör vi faktiskt, men när vi ringer är det våra egna säljare du får prata med. Vi på Skånska Energi vill ha en personlig kontakt med våra kunder för att kunna ge goda råd och ordentliga svar på frågor i lugn och ro. Därför tror vi till exempel inte på att sälja via call centers eftersom många upplever telefonförsäljning som något negativt och stressande. Vår kundservice är däremot alltid redo för samtal och information om allt som berör din energi. Dessutom har vi sällan telefonkö! Du når oss på 046-507 00.

Vad innebär bytesrätt vid elhandel?

- Väljer du elavtal med fast pris kan köpa till tjänsten Bytesrätt, som mot en engångsavgift ger dig rätt att byta avtal under avtalstiden. Om elpriserna skulle sjunka till exempel kan du ändra till ett nytt avtal med lägre pris – villkoret är att det nya avtalet är lika långt eller längre. Just nu utnyttjar väldigt få kunder vår bytesrätt eftersom elpriserna har varit relativt låga länge. Det bör skilja minst 2-3 öre i priset per kilowattimme för att byte ska löna sig.

Vi tänker på dig och miljön. 100% svensk förnybar el!

Ursprungsmärkning

Har du har några frågor eller funderingarkontakta oss, vi hjälper dig!

Kontakta oss

Hos oss får du alltid enpersonlig el-kontakt

Välj rätt elavtal