Min Energi

Min Energi - FAQ

Olika frågor och svar gällande Min Energi

Bakom kulisserna här på Skånska Energi pågår just nu ett intensivt arbete med att sjösätta vårt nya IT-system. Rent praktiskt för dig som kund innebär det bland annat att du får ett nytt kundnummer och ny inloggning till Min Energi.

För oss är nya IT-system en del i vår strävan att öka digitaliseringen, vilket gör att vi kan ge dig som kund ännu bättre service. Vi är just nu inne i en aktiv period för att lansera våra nya IT-system. I mitten på mars är vi klara för att starta upp; ett nytt  affärssystem samt ett nytt CRM-system (Customer Relationship Management). Som i alla projekt sker det självklart både förbättringar och förändringar som vi nu vill informera dig om.

Tre nyheter för dig

  1. Nytt kundnummer. Med start i april får du ett nytt kundnummer på fakturan.
  2. Ny inloggning till nya Min Energi. I slutet av mars lanseras en ny version av Min Energi. Nya Min Energi innehåller precis som i dag all information om din förbrukning. Du loggar in  via vår hemsida genom BankID eller ditt nya kundnummer.
  3. Vår nya app lanseras. Den har varit på gång ett tag, och lite senare i vår är det äntligen dags: för lanseringen av vår nya app. Men först måste våra andra nya system vara igång och intrimmade. 

2x "Ursäkta röran - vi bygger om"

Notera även dessa två förändringar under övergången till vårt nya IT-system: 

  1. Historiska förbrukningsdata försvinner från fakturan men finns som alltid på Min Energi - inloggning via hemsidan.
  2. Under mars månad är dina uppgifter i nuvarande Min Energi inaktuella på grund av systemskiftet. Den nya uppdaterade versionen av Min Energi lanseras i slutet av mars, då hittar du åter all aktuell information.

Nytt bankgironummer - samma autogiro

Från och med den 1 april tar vår faktura- och betalpartner Billogram över Skånska Energis autogirotjänst.
Du som har autogiro hos oss idag behöver inte göra något: tjänsten och ditt autogiromedgivande flyttas över automatiskt till nya bankgironumret 391-8794.

Fakta om autogiro:

Ditt autogiromedgivande mot organisationsnummer 556013-6391 och bankgironummer 5411-4145, Skånska Energi AB, kommer från och med 2021-04-01 att vara giltigt, då mot organisationsnummer 556801-7155 och bankgironummer 391-8794, Billogram AB.
Anledningen är att Billogram, vår faktura- och betalpartner, kommer att hjälpa oss med autogirohanteringen och ta över ansvar och befogenheter. Vi Skånska Energi är fortfarande din kontakt gällande fakturafrågor.

Den tjänst som du har avtalat med oss är samma som tidigare, skillnaden är att betalningen framöver går till Billogram AB. Om du inte vill ha ett autogiromedgivande kopplat mot det nya organisationsnumret och bankgironumret, kan du säga upp ditt autogiromedgivande genom att kontakta oss, gå via din Internetbank eller via kontakt med din bank. Vid uppsägning av autogiromedgivande kommer eventuell skuld att kvarstå eftersom skulden inte regleras av medgivandet utan det endast avser hur betalning ska ske.

5 bra saker som är som vanligt

Annars… är allt som vanligt här på Skånska Energi. Och det innebär till exempel att…
Ann svarar glatt när du ringer till vår växel
Åsa, Therese och Maja hjälper dig med alla kundserviceärenden
Lisbeth hjälper både dig som privatperson och dig på företag med ditt elhandelsavtal
…. Helena kan precis allt om elhandel för företag
…. Karin som sköter vår blogg och marknadsföring

Med andra ord: hos oss får du alltid personlig hjälp. Kontakta oss om du har frågor eller funderingar om din energi.

 

Har har vi samlat frågor och svar. 

Min Energi via hemsidan

Du loggar in via hemsidan till Min Energi. Inloggning sker med BankId eller med ditt kundnummer.

Appen

Här finns även gällande Användarvillkor för Min Energi, en applikation som är framtagen i samarbete med Bright Energy AB.

Kan jag logga in utan Bank-Id?

I dag har de flesta någon form av Bank-Id. Om du eller ditt företag inte kan använda Bank-Id får du inloggningsuppgifter - användarnamn och lösenord. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur kan ni veta vad mitt hem kostar just nu?

Genom den information vi har kring din tidigare förbrukning samt de uppgifter du lämnat gällande ditt hem kan vi skapa väldigt detaljerade uppskattningar kring din förbrukning, kostnad och miljöpåverkan. Detta sker genom Machine Learning och AI.

Kan fler i familjen logga in i appen?

Du kan enkelt skapa ett 'familjekonto' under Inställningar i menyn. Din partner kan därefter logga in med sitt BankID.

Vad är UV-index?

UV-index är ett värde som visar styrkan av den skadliga delen av solens UV-strålning när den är som starkast. Det är den vanligen mitt på dagen.

Hur skapar ni prognoserna?

Detta sker genom avancerade algoritmer (sk Machine Learning) och tar hänsyn till din tidigare förbrukningsdata tillsammans med annan data (väder, vind m.m) som vi hämtar in och bearbetar.

Hur kan ni veta vad hur mycket jag förbrukar?

Genom den information vi har kring din tidigare förbrukning samt de uppgifter du lämnat gällande ditt hem kan vi skapa väldigt detaljerade uppskattningar kring din förbrukning, kostnad och miljöpåverkan. Detta sker genom Machine Learning och AI.

 

Har du frågor - kontakta oss via mejl