18 jun 2021

Klyddigt kabelfel i Hässleberga

Ibland blir det fel, och ibland blir det fel på helt fel ställe. Vårt kabelfel i Hässleberga i veckan visar varför vissa avbrott tar längre tid att fixa än andra.

Strax efter klockan tio i tisdags förmiddags gick strömmen för cirka tusen av våra kunder i ett område väster om Genarp, kring Toppeladugård, Lyngby och Hässleberga. Inom en timme hade sex hundra av dem fått strömmen tillbaka, inom tre timmar nio hundra, men för de sista hundra dröjde det nästan fem timmar.

Omkopplingar hjälper oftast snabbt

De flesta strömavbrott som inträffar drabbar inte våra kunder under någon längre tid. Oftast kan vi nämligen genom omkopplingar i elnätet ge strömmen tillbaka samtidigt som vi arbetar med att laga ett fel. Men den här gången gick inte det att göra för alla drabbade kunder.

Dubbel otur

Varför inte? Svaret på den frågan finns i T-korsningen där landsvägen mellan Klågerup och Genarp möter en mindre väg norrut till Hässleberga. I marken under korsningen löper två av våra högspänningskablar, och strax efter tio i tisdags borrades båda sönder under ett pågående fiberläggningsarbete.

– Ibland blir det fel och ibland blir det fel på helt fel ställe, kan man säga. Den här korsningen ligger allra längst söderut i vårt elnät och i ett ganska glest bebott område där nätet är vidsträckt. Det tog nästan en timme för oss att hitta exakt var skadan skett, berättar vår projektingenjör Thomas Frick.

– Det var också maximal otur att inte bara den ena utan båda kablarna skadats. Om inte hade vi kunnat göra omkopplingar till alla, men nu blev en av våra lokala nätstationer, som skickar strömmen vidare till våra kunder, helt avskuren, säger Thomas.

Detta händer vid avbrott

Så här ser i fem korta punkter händelsekedjan ut vid ett strömavbrott, med Thomas kommentarer:

  1. Avbrottet inträffar. ”Då får vi ett larm från vårt system om vilka abonnenter som utan ström, men vi kan inte se exakt var felet har inträffat.”
  2. Hitta felet. ”Att hitta exakt var något hänt är lätt ibland, svårare ibland. Den här gången tog det cirka en timme.”
  3. Diagnos på felet. ”Att på plats se vad som hänt, hur felet kan lagas och om och hur kunderna kan få strömmen tillbaka på annat sätt. Även detta tog här en cirka en timme.”
  4. Tillfälliga lösningar för våra kunder. ”De flesta kunder kunde få strömmen tillbaka ganska snart genom omkopplingar, men för de sista hundra behövde vi få ett reservelverk på plats och igång.”
  5. Reparationsarbete. ”Vi borrar nya rör under vägen, drar in nya kablar i dem och så skarvar vi ihop dem med högspänningsledningen i båda ändar. Det tar cirka två dagar.”

Som att skarva elsladd hemma …nästan

På plats kan våra elmontörer Martin Ottosson och Mats Eriksson, som utför reparationsarbetet, närmare konstatera vilken otur det faktiskt var den här gången.

– Vårt kabelrör är en decimeter tjockt och ligger två och en halv meter ner i marken, deras borr är cirka 5 centimeter tjockt, ändå lyckas de träffa båda våra kablar, det är ganska otroligt, säger Mats.

Lägga ner nya kablar och koppla ihop dem med den stora ledningen, är det ungefär som att skarva en elsladd därhemma?

– Ja, det kan man väl säga. Fast med lite fler arbetsmoment! säger Martin med ett leende, och jobbar vidare.

Mats Eriksson reparerar kabelfel i Hässleberga

Mats Eriksson och Martin Ottosson arbetar med att reparera skadan.
När allt är klart krävs ett strömavbrott för att strömmen åter ska gå via den nylagade högspänningsledningen.

Martin Ottosson reparerar kabelfel i Hässleberga

 

Läs mer om strömavbrott här

Vi tänker på dig och miljön. 100% svensk förnybar el!

Ursprungsmärkning

Har du har några frågor eller funderingarkontakta oss, vi hjälper dig!

Kontakta oss

Här hittar du alla viktiga dokument ochavtalsvillkor.

Avtalsvillkor och blanketter